Länk till
2017-02-27
Starkare tillväxt för e-handeln förväntas

En allt större andel av svenskarna handlar på nätet enligt e-barometern*. Under julhandeln i december uppgav hela 76 procent av svenskarna att de handlat minst en vara på nätet under månaden. November tog en andraplats i e-handelstoppen, mycket tack vare Black Friday.
Siffrorna visar på en stark e-handelsmognad bland svenska konsumenter. Många handlar regelbundet på nätet redan idag men majoriteten av köpen sker fortfarande i en fysisk butik. Pris och utbud är grundläggande faktorer när svenskarna handlar på nätet medan bekvämlighet samt transparens blir allt viktigare.

Tydlig information viktigt
Bra och tydlig produktinformation samt att den totala kostnaden framgår på ett tydligt sätt är väldigt viktigt för de som handlar på nätet. Även tydlighet när det gäller leveransen toppar vad konsumenterna tycker är viktigt vid e-handel.

De vanligaste produkterna
Under fjärde kvartalet förra året var det kläder som tog förstaplatsen av kategorierna som handlades på nätet. Det finns dock en viss skillnad mellan vad kvinnor och män köper på nätet där kvinnor i större utsträckning köper kläder medan män köper mer hemelektronik och media. Tittar man på kategorierna som helhet ser topplistan ut så här:
  • Kläder/skor
  • Böcker/media
  • Skönhet/hälsa
  • Hemelektronik
  • Barnartiklar/leksaker
  • Sport/fritid
  • Inredning/möbler
  • Dagligvaror
  • Bil-, båt-, mc-tillbehör
  • Klockor/smycken
Intresset för e-handel i mobilen ökar kraftigt
I snitt 31 procent av e-handelskonsumenterna gjorde ett köp med sin mobiltelefon under förra året med en högre siffra under fjärde kvartalet. Kurvan stiger brant. Mobilen finns nära till hands och när allt fler webbutiker utvecklar lösningar för e-handel i mobilen ökar också populariteten. Troligtvis spelar även sociala medier en roll för att konvertera fler konsumenter till mobilköp.

Men även de som gör köpet i den fysiska butiken använder mobilen till att söka information om sitt förestående köp. Fyra av tio konsumenter har gjort research med mobilen och en av fem har kollat lagersaldo innan man gått till en butik. En av fem har gjort research med mobilen i fysisk butik.

*Om e-barometern: PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på ett flertal konsumentundersökningar och en företagsundersökning.

Läs hela e-barometern »

Flera nyheter

2017-03-23
Var tredje småföretagare saknar säkerhetskopia i molnet

Sverige rankas som tredje bäst i 2017 års EU-index för digitalisering och näst

Läs mer »
2017-03-14
E-handeln växer med 17 procent i år

Under 2016 växte den totala e-handeln med 16 procent. Prognosen för 2017 är 17 procents

Läs mer »
2017-03-01
Svagt uppåt för nyföretagandet i februari

Antalet registreringar av nya företag ökade marginellt, med 1,3 procent, i februari jämfört

Läs mer »
2017-02-28
Förslag: Kriminalisera brott om bluffakturor tidigare

För att stoppa bluffakturor föreslår regeringen att det ska införas ett nytt

Läs mer »
2017-02-27
Starkare tillväxt för e-handeln förväntas
En allt större andel av svenskarna handlar på nätet enligt e-barometern*. Under julhandeln
Läs mer »
2017-02-16
Var snälla mot varandra – alla tjänar på det!

Visste ni att det är vänliga veckan den här veckan? Temat i år är vänlighet

Läs mer »
Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande