Så kan du höja priset på ditt kunderbjudande

Skuldkris, varselvåg, nedskärningar. Öppnar man tidningen i dag ser man rubriker som nästan alla pekar på en ihållande lågkonjunktur i Sverige. Samtidigt läser man om många arbetslösa som tar steget och startar eget. Det här med företagande under arbetslöshet är egentligen inget nytt fenomen.

 

Från anställning till företagande
På 80-talet lades flera gamla industrier ner i Värmland. Många blev av med sina jobb - jobb som många i de gamla bruksorterna trodde var evigt trygga. För många fanns inga nya jobb att få om man inte skapade dem själv. Alltså drogs entreprenörsprogram i gång för att hjälpa människor att gå från anställda till företagare.

 

En kille jag träffade under utbildningen, vi kallar honom Johan, ville pröva affärsidén att ta hand om överblivet material från skogsavverkning och sälja som brasved. I ett första steg ville han ta reda på vad man var beredd att betala för brasved. Detta var avgörande för om idén skulle ha någon ekonomisk bärighet.

 

Johan var en driven kille och lånade en liten lastbil av en kompis, som också ställde upp med att spela rollen som vedhandlare. De lastade bilen full med ved i säckar och åkte in till Karlstad. De besökte ett villaområde i taget och knackade dörr med sitt erbjudande. I det första villaområdet satte man priset till 50 kronor per säck, vilket gick utmärkt. I nästa område testade man 75 kronor säcken, vilket också gick bra. I ett tredje villaområde försökte man sälja veden för 100 kronor säcken, vilket visade sig omöjligt.

 

Höjde sina priser
Då fick killarna idén att pröva med en annan förpackning. De packade veden i en snygg kartong och lyxade till erbjudandet med röda rosetter. Plötsligt gick det att sälja veden som presentartikel för hela 150 kronor säcken.
 

Alla företagare bör fundera på hur de prissätter sina erbjudanden. Hur kan du ompaketera ditt erbjudande och skapa mervärden för dina kunder, som gör att deras betalvillighet ökar och du kan öka dina priser?

 

 av MiiiSH

Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 199 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande