starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Foto: Petter Hammarbäck
Pauline Grindvall
Expert inom:
Ungt företagande och sociala medier

Pauline Grindvall är frilansjournalist, författare och föreläsare med fokus på ungt entreprenörskap, personliga varumärken och sociala medier. Hon har drivit företag sedan hon var 20 år och är aktuell med boken "Ta steget till eget", en handbok för unga entreprenörer där hon delar med sig av sina erfarenheter och hoppas kunna inspirera andra till att satsa på det de brinner för.

Fråga:

Hej! Hur mycket tid lägger du på att marknadsföra dig via sociala medier? Är det viktigt för ditt företag tycker du? Vilka sociala medier är mest användbara för företag?

Svar:

Att du frågar om tid är väldigt bra – det är nämligen alldeles för lätt att lägga nästintill oändligt mycket tid på sociala medier. Flödet är konstant och det finns enormt mycket information att ta in. Därför är det bra att göra en plan och bestämma sig för hur mycket tid du ska lägga på sociala medier per dag/vecka när det gäller ditt företag. Om du dessutom ständigt har fönstren med olika flöden uppe när du jobbar är det också oerhört lätt att bli ”störd” i arbetet och du tappar fart och effektivitet. Bestäm dig till exempel för att lägga ca 1-2 timmar per dag på sociala medier beroende på hur mycket du känner att det tillför din verksamhet.

Jag brukar till exempel börja dagen med att logga in i alla mina ”kanaler”, dvs. Facebook, Twitter och bloggen. Jag går igenom meddelanden och svarar på allt och sedan brukar jag uppdatera alla mina kanaler med inlägg, länkar eller vad det nu kan vara. Sen brukar jag göra likadant igen strax innan lunch och en gång på eftermiddagen. Det brukar vara lagom. Däremellan ska ju allt annat hinnas med: möten, mail, telefonsamtal och jobb som ska utföras.

Sociala medier är otroligt viktigt enligt mig. I mitt företag är det definitivt en genväg till mer jobb, mer PR, spännande kunder och uppdrag. Oavsett bransch så menar jag att du har enorm nytta av att jobba aktivt med sociala medier.

När det kommer till att välja vilka sociala medier du ska använda dig av så finns det en hel uppsjö och där gäller det att se lite till vilken bransch du befinner dig i. Bloggen är självskriven enligt mig. Den har du möjlighet att forma precis som du själv vill och uttrycka tankar och åsikter i såväl text som ljud och bild. Facebook är en stark kanal eftersom så otroligt många personer är närvarande där. Skapa en sida för ditt företag, så kan du kommunicera budskapet även till de som du inte är ”vän” med. Twitter är en annan kanal som jag tycker är oslagbar när det kommer till att få kontakt med människor du inte känner sedan innan. Du kan ta del av andras flöden och följa ”vem som helst”. Ofta följer de dig tillbaka. Mycket journalister rör sig på Twitter, vilket är bra ur PR-synpunkt. Youtube är jag själv inte aktiv på – men det är en grym kanal om du jobbar med något som gör sig bra på film. Enormt mycket människor är närvarande på Youtube. Hitta en mix av sociala medier som passar dig och din verksamhet – oavsett vad du väljer så är det viktigaste att du har tid och motivation till att hålla dina kanaler uppdaterade.  

Lycka till!

Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 199 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande