starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Foto: Petter Hammarbäck
Pauline Grindvall
Expert inom:
Ungt företagande och sociala medier

Pauline Grindvall är frilansjournalist, författare och föreläsare med fokus på ungt entreprenörskap, personliga varumärken och sociala medier. Hon har drivit företag sedan hon var 20 år och är aktuell med boken "Ta steget till eget", en handbok för unga entreprenörer där hon delar med sig av sina erfarenheter och hoppas kunna inspirera andra till att satsa på det de brinner för.

Fråga:

Hur motiverar jag mig till att verkligen komma igång med mitt företag? Hur skapar jag mig en struktur kring min företagsstart? Det finns så mycket att det ibland blir svårt att veta var jag ska börja.

Svar:

Hej!

Att hitta motivation att komma igång handlar mycket om att hitta sin drivkraft och passion i det man ska göra. För att hitta den där lilla extra skjutsen av driv och järnvilja kan det vara bra att sätta upp mål för vart du vill. Skriv ner målen och bestäm också när de ska vara uppnådda. Då har du något konkret på pränt som du kan jobba mot och däri hitta din drivkraft och din motivation. Har du ett tydligt utstakat mål så vet du vart du ska och när du ska vara där – bara att kavla upp armarna och börja paddla åt den riktningen med andra ord.

Nu vet jag inte vilken typ av verksamhet du har tänkt starta, men oavsett bransch så bygger ett företag på att det har kunder/uppdrag/någon som köper. Sätt ett mål på att du under första månaden ska ha kontaktat 50 stycken potentiella kunder. Fokusera inte så mycket på om de köper rakt upp och ner eller inte. Ta kontakt! Utmana dig själv att uppfylla målet innan månadens slut.

När det handlar om vart du ska lägga fokus i företagsstarten för att komma igång ordentligt så finns det 4 saker jag tycker du ska fokusera på.

1. Bygg nätverk! Besök nätverksträffar, boka möten, gå på företagsmingel. Bygg upp ett stort och brett nätverk. Det kommer du ha en enorm nytta av i ditt företagande. Både genom att det kan ge dig försäljning, men också för att det kan ge dig stöd, tips, råd och ”kollegor”.

2. Hur ser du ut? Se till att du är lätt att hitta på webben och är ”sökbar”. Ha en röd tråd i din logotyp, hemsida, visitkort och annat grafiskt material. Var tillgänglig och tydlig i din kommunikation utåt med kunder, media etc.

3. Ditt personliga varumärke! Satsa på att bygga ett starkt personligt varumärke. Se till att ALLA vet vem du är och framförallt vad du är bra på. Bli förknippad med din profession och ditt yrke. Bli det självklara valet! Våga ta plats och visa vad du är duktig på! Utnyttja sociala medier till att bygga ditt personliga varumärke.

4. Försäljningen! Försäljning, försäljning, försäljning. Livsnerven i ditt bolag. Faktum är att affärer ger fler affärer och nöjda kunder genererar mer kunder till ditt företag. Sätt säljmål och börja gasa, sätt nya mål när du uppfyllt de första. Och framförallt – ge inte upp!

Lycka till!

Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 199 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande