starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Foto: Petter Hammarbäck
Pauline Grindvall
Expert inom:
Ungt företagande och sociala medier

Pauline Grindvall är frilansjournalist, författare och föreläsare med fokus på ungt entreprenörskap, personliga varumärken och sociala medier. Hon har drivit företag sedan hon var 20 år och är aktuell med boken "Ta steget till eget", en handbok för unga entreprenörer där hon delar med sig av sina erfarenheter och hoppas kunna inspirera andra till att satsa på det de brinner för.

Fråga:

Hur kan man marknadsföra sig på bästa sätt i sociala medier? Jag driver ett UF företag där jag designar och syr kläder.

Svar:

Vilket roligt UF-företag du driver! Oavsett vilken verksamhet du har så är det viktigaste i all marknadsföring att alltid utgå från målgruppen! Vem vänder du dig till? Hur ser en typisk kund ut? Var ”befinner” sig dessa personer? Vad har de för vanor och mönster? Om vi säger att ditt företag riktar sig mot tjejer i åldern 15-25 år till exempel, så skulle jag vilja säga att bloggar är ett bra sätt för dig att marknadsföra ditt företag och dina produkter. Detta i kombination med till exempel en hemsida och ett Facebookkonto som hjälper till att dra trafik till bloggen kan vara en bra mix.

Om du själv skapar en blogg som både utseendemässigt och innehållsmässigt stämmer överrens med ditt företags verksamhet så har du redan vid första anblicken av bloggen fångat intresse hos målgruppen för det du gör. Uppdatera bloggen frekvent: minst 2-3 inlägg per dag och skriv om allt från dina plagg till inspiration, ditt dagliga arbete med skapandet etc. etc. Kommentera ofta på andra bloggar som stämmer in på din målgrupp – men passa dig för att ”spamma”. Skriv intressanta och kärnfulla kommentarer - det skapar mer nyfikenhet än en kommentar med massor av ”reklam”, som istället ofta skapar irritation.

Eftersom konkurrensen på bloggfronten ofta är ganska så tuff, så se till att hålla hög kvalité på allt du gör. Allt från kommentarer till utseende på och inlägg och bilder i bloggen. Var också frekvent i dina uppdateringar och se alltid till att svara på kommentarer och kommunicera med dina läsare.

Med att driva trafik till bloggen från dina andra kanaler menar jag att så fort du uppdaterat din blogg, så länka inlägget från din Facebookprofil/Facebooksida och be också gärna folk att ”dela” din länk. Gör också länken till din blogg tydlig från din hemsida eller andra ställen på nätet där du är aktiv. Att driva trafik från sociala medie-portaler såsom Facebook, Twitter etc. har bra effekt eftersom så otroligt många är aktiva där. Se till att de inte missar något som sker i din verksamhet!

Lycka till!

Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!