starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Foto: Filip Lendahls
Karl Petter Hjelmer
Expert inom:
IT och webbmarknadsföring

Karl Petter Hjelmer är webbstrateg och delägare i Växjöbaserade webbyrån Useful Innovation. Företaget skräddarsyr helhetslösningar på webben och har kompetens inom webbutveckling, webbdesign, användbarhet, e-handel, webbstrategi och internetmarknadsföring. Det är även inom de områdena Karl Petter svarar på frågor.

Fråga:

Försöker förstå Google AdWords men det går inte så bra. Hur mycket är en rimlig kostnad per dag för att få exponeras på första sidan?

Blir det dyrare ju fler sökord man lägger in?

Finns det alternativ till Google?

Vad rekommenderar ni?

Svar:

Jag tycker Google är ett fantastiskt bra ställe att marknadsföra sig på eftersom alla är där och många sökningar är lika med ett intresse eller köpsignal. Dessutom kan man mäta sin annonsering så lätt. Även om du är inställd på Adwords, glöm inte bort möjligheten att klättra upp i de organiska sökresultaten, det är ju helt gratis.

Förutom att sälja annonser och visa dem rakt upp och ned, vill Google också att så relevanta annonser som möjligt ska möta den som söker. Därför handlar det inte bara om att öppna plånboken och öka budgivningen för att få en hög placering. Hur relevant din annons är beror på flera saker, men de viktigaste är hur ofta det sökordet genererar klick på din annons och hur relevant, tydlig och bra din landningssida på hemsidan är. Din annonstext måste därför vara tätt kopplat till sökordet och hemsidans landningssida måste handla om ordet. Får du till detta, kommer du tjäna mer på varje besök, eftersom landningssidan ”säljer bättre”, samt att dina klick kostar mindre.

Vad en annons kostar varierar oerhört mycket beroende på konkurrensen och värdet på affären som annonsörerna ”jagar”. Sökordet ”pensionsförsäkring” är till exempel dyrare än ”hyra släp”. Börja istället fråga dig själv vad en affär är värd för dig (pris minus dina kostnader). Uppskatta sedan hur många kontakter/förfrågningar du behöver för att få en affär. Sedan uppskattar du hur många besökare du behöver för att få en kontakt/förfrågan. Genom att räkna såhär baklänges får du fram en ungefärlig nivå där du vet din gräns om där du får tillbaka dina annonspengar. Detta kan man sedan se i exakta siffror om du skapar ett så kallat mål i Google Analytics. På så sätt kan man lätt utvärdera sina olika annonser/sökord/landningssidor.

Ett råd är att skapa en så kallad ”call to action” lättillgänglig på landningssidan som du kan mäta. Ett exempel på ”call to action” är ett litet kontaktformulär där besökaren kan lämna sitt intresse. När formuläret skickats skapas en tacksida som sedan uppfyller målet du ställt in i Analytics. Har du räknat ut att varje förfrågan är värd låt oss säga 200kr, så kommer du kunna se rätt så exakt vad alla dina köpta besökare är värda i kronor.

När du skapat möjligheter att utvärdera dina annonser och sökord är det dags att börja testa dig fram och det är den enda säkra vägen mot framgång med Adwords. Börja på en låg budgetnivå och se vad som fungerar innan du ökar.

Erbjudande: Visma Affärsplan
– Hjälper dig igång med ditt företag

För att underlätta din start har vi tagit fram en affärsplan i samarbete med Nyföretagarcentrum. Det är ett bra verktyg för dig själv där du beskriver hur verksamheten ska bedrivas och finansieras. Narturligtvis bjuder vi på den!

Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande