• starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
  • starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
  • starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
  • starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Foto: Maria Fäldt
Olofs tre råd till småföretagare som vill utveckla sin hemsida:
  • 1
    Fundera ordentligt på vad du vill få ut av hemsidan. Vilka funktioner är viktiga? Ska kunderna hitta dig via sajten? Börja bygga först när du vet vad du vill ha.
  • 2
    Kolla runt på marknaden. Vad gör dina konkurrenter? Jämför och ta till dig goda idéer.
  • 3
    Om du inte bygger sidan själv se till att gallra bland leverantörerna. Fråga andra företagare efter referenser och jämför olika lösningar.

Det lilla företaget växer på webben

Det norrbottniska familjeföretaget Listspecialisten skapar framgång med smarta webblösningar. De är beviset på att även den lilla firman utan den stora IT-avdelningen kan ligga i framkant.


– Målet är ju förstås att hitta lösningar som förenklar hela verksamheten, säger Olof Johansson som driver företaget tillsammans med sin bror Clas.

Listspeciallisten tillverkar lister och en lång rad andra trävaror i den lilla byn Arnemark norr om Piteå. Med hjälp av bland annat E-fakturering, kreditupplysning och sms-utskick på nätet har bröderna Johansson effektiviserat administrationen. Men det som påverkar affärerna mest är hemsidan.

Etta på Google

Listspecialisten sköter i stort sett all sin marknadsföring via webben och då är bland annat sökmotoroptimering av hemsidan en viktig bit.

– Satsningar på nätet ger definitivt mest tillbaka per satsad krona. Vi har tagit hjälp av ett företag som ser till att sökmotorerna och därmed även kunderna lätt hittar vår sajt.

Den satsningen har betalat sig. När du söker på ordet ”lister” på google.se är Listspecialisten den första av hundratusentals svenska träffar. Lokalt har företaget länge varit känt i sin bransch. Men genom hemsidan har marknaden vuxit enormt och försäljningen sker i dag till hela Skandinavien. Olof uppskattar att omkring 40 procent av omsättningen genereras via webben.

Våga testa nytt

Olof menar att många småföretagare nog underskattar sina IT-kunskaper och tror att saker är svårare och dyrare än vad de egentligen är.

– Man måste våga testa nya idéer. Det finns alltid hjälp att få och det finns pengar att tjäna. Lösningar som inte är aktuella i min bransch i dag kan vara det imorgon.

Erbjudande: Visma eEkonomi
– Fakturera på internet och få bokföringen på köpet

Med Visma eEkonomi kan du glömma termer som debet och kredit och alla krångliga kontonummer. Sånt sköter programmet åt dig. Säker bokföring online som funkar på både PC och Mac. Från 89 kr i månaden!

Erbjudande: Visma Website
Enklare kontaktsida på internet eller som en proffsig marknadsplats för ditt företag.

Fler och fler kunder söker efter produkter och tjänster på nätet, samtidigt som fler och fler företag har en egen hemsida. Med en hemsida når du ut till både gamla och nya kunder, dygnet runt - helt gratis!

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande
Erbjudande: Visma Webshop
Ett smidigt paket som ger dig både hemsida och nätbutik.

Fler och fler kunder vill handla på internet, och slippa åka till en butik. Nätbutiken blir ett naturligt inslag på hemsidan och dina kunder kan både läsa om ditt företag och handla, dygnet runt!
Endast 199 kr i månaden.

starta eget, starta företag, starta eget företag, nyföretagande, småföretagande